Meglepő eredményeket hozott a GKI júliusban végzett, 1000 fős reprezentatív mintán készült kutatása a mesterséges intelligencia (AI) magyarországi elterjedtségéről. A felmérés szerint, bár az AI már évek óta velünk van és rohamosan fejlődik, a magyarok jelentős része még mindig hallani sem akar az AI használatáról.
A kutatás eredményei szerint a megkérdezettek közel fele soha nem használja az AI-t munkájához vagy tanulmányaihoz, további 17% pedig csak nagyon ritkán tesz így. Ezzel szemben mindössze 8% használja gyakran, 9% pedig nagyon gyakran dolgozik mesterséges intelligenciával a munkahelyén.
Az otthoni alkalmazást tekintve némileg kedvezőbbek a tapasztalatok: a megkérdezettek 64%-a használta már magáncélra az AI-t, ennek egyharmada (tehát összesen 20%) gyakran tesz így. Ez azt jelzi, hogy az emberek inkább hajlandók személyes célokra használni az AI-t, mint professzionális környezetben.
A legnagyobb különbségek az életkor szerinti bontásban mutatkoznak, ami egyértelműen generációs szakadékra utal:
Ez a trend azt jelzi, hogy az AI terjedését a jövőben a fiatal generációk munkaerőpiaci belépése is fűteni fogja, ami jelentős változásokat hozhat a munkahelyi kultúrában.
A kutatás foglalkozás alapján is jelentős különbségeket tárt fel:
A fővárosban – részben a szolgáltatószektor nagyobb súlya miatt – magasabb az AI-t használók aránya, mint a többi településtípuson. Ez a különbség a digitális szakadék újabb dimenzióját jelenti, amely a regionális egyenlőtlenségeket tovább mélyítheti.
Pozitív hír ugyanakkor, hogy a férfiak és a nők AI használata között nem figyelhetők meg jelentős különbségek, ami azt jelzi, hogy a nemek közötti digitális szakadék ebben a területen nem jelenik meg.
Érdekes paradoxon, hogy bár a megkérdezettek 70%-a érzékel valamilyen szintű fenyegetést az AI részéről munkája kapcsán a következő öt évben, csupán 5% tartja jelentősnek ezt a fenyegetést. Ez azt jelzi, hogy az emberek tudatában vannak az AI potenciális hatásainak, de nem érzik közvetlen veszélyben munkahelyüket.
A felmérés eredményei fontos üzeneteket hordoznak a magyar vállalkozások számára:
Az AI terjedése Magyarországon lassabb, mint azt a technológiai fejlődés üteme indokolná. Ez részben kulturális, részben oktatási kérdés. A fiatal generációk munkaerőpiaci belépése azonban várhatóan felgyorsítja ezt a folyamatot.
A vállalkozások számára kulcsfontosságú, hogy proaktívan készüljenek erre a változásra, és befektessenek munkavállalóik digitális kompetenciáinak fejlesztésébe.
Forrás: Pénzcentrum.hu, GKI
We use cookies to improve your experience on our site. By using our site, you consent to cookies.
Manage your cookie preferences below:
Essential cookies enable basic functions and are necessary for the proper function of the website.
These cookies are needed for adding comments on this website.
Google reCAPTCHA helps protect websites from spam and abuse by verifying user interactions through challenges.
Google Tag Manager simplifies the management of marketing tags on your website without code changes.
Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us understand how visitors use our website.
Google Analytics is a powerful tool that tracks and analyzes website traffic for informed marketing decisions.
Service URL: policies.google.com
Clarity is a web analytics service that tracks and reports website traffic.
Service URL: clarity.microsoft.com
Marketing cookies are used to follow visitors to websites. The intention is to show ads that are relevant and engaging to the individual user.
Facebook Pixel is a web analytics service that tracks and reports website traffic.
Service URL: www.facebook.com
You can find more information in our Cookie Policy.